De CO2-uitstoot van een personenauto vormt de grondslag van de bpm. Voor conventionele auto’s en voor plug-in hybrides gelden aparte tarieven. Voor emissievrije auto’s geldt een bpm-vrijstelling tot en met 2024. Wanneer de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe personenauto’s daalt, dalen de belastinginkomsten. Om dit op te vangen worden de CO2-schijfgrenzen voor de jaren 2022 tot en met 2025 elk jaar met 2,3% verlaagd en de schijftarieven met 2,35% verhoogd. Dit geldt ook voor de CO2-grens en het tarief voor de dieseltoeslag. De belastingbedragen per gram/km CO2-uitstoot worden met ingang van 2023 eerst geïndexeerd en vervolgens verhoogd.
Archieven
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- augustus 2024
- juli 2024
- juni 2024
- mei 2024
- april 2024
- maart 2024
- februari 2024
- januari 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- augustus 2023
- juli 2023
- juni 2023
- mei 2023
- april 2023
- maart 2023
- februari 2023
- januari 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- augustus 2022
- juli 2022
- juni 2022
- mei 2022
- april 2022
- maart 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augustus 2021
- juli 2021
- juni 2021
- mei 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- januari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- januari 1970
Categorieën
- Agro
- Algemeen
- Arbeidsrecht
- Autobelastingen
- Belastingplan
- Civiel recht
- Civiel recht,Civiel recht
- Corona update
- Dividendbelasting
- Douane en Accijnzen
- Eindejaarsactualiteiten
- Europese regelgeving
- Formeel recht
- Inkomstenbelasting
- Internationaal
- Invordering
- Loonbelasting
- Omzetbelasting
- Ondernemingsrecht
- Ondernemingswinst
- Onroerende zaken
- Overdrachtsbelasting
- Overige heffingen
- Personeel
- Prive
- Schenken en erven
- Sociale verzekeringen
- Subsidies
- Successiewet
- Toeslagen
- Varia
- Vennootschapsbelasting